Vår historia
A long time ago, in a PlaygroundSquad timeline far, far away...
År 2000, precis efter millennieskiftet när Playstation 2 var den absolut hetaste grejen på marknaden, började spelindustrin sakta men säkert anpassa sig till en värld av 3D-spel. Dessa nya spel var interaktiva på ett sätt som man aldrig sett förr – till skillnad från de blockbyggda 2D-spelen man hade i ryggsäcken (inte för att det är något fel med pixel art, absolut inte).
Det fanns dock ett problem. Den svenska spelindustrin hade svårt att hänga med i svängarna då det inte fanns kompetenta spelutvecklare och det enda som fanns var några få indie-utvecklare som var självlärda. Det fanns alltså inte mycket att gå på.
Det är här som PlaygroundSquads historia börjar. Med ambitionen om att kunna erbjuda modern, top-notch kompetens till spelindustrin i Sverige slog PSQ upp sina dörrar i en gammal militäranläggning i Falun.
Skolan var efterlängtad då 25 personer ansökte till första årskullen. I dag är några av dessa tidigare studenter ledande inom den globala spelindustrin, coolt va?
I dag har PlaygroundSquad över 500+ examinerade studenter inom Spelgrafik, Spelprogrammering och Speldesign. Med hjälp och förtroende från spelindustrin, studenter och alumni’s har PSQ kunnat utvecklas och anpassat sig till den oändligt förändrade spelindustrin.
Vi är riktiga nördar och vill att ännu fler ska veta och känna samma glädje som vi när det kommer till spel. Wanna join us?