top of page

Samarbeta med PSQ

Använd PlaygroundSquad till att visa upp er verksamhet för framtidens spelutvecklare inom Game Art, Design & Programmering.

Mixed images border from PSQ Game Artist students

PSQ är en Yrkeshögskoleutbildning

Det innebär att utbildningen ska leda till anställning eller att studenten startar eget företag efter avslutade studier. Därför behöver våra elever ha en nära relation till arbetsmarknaden.

 

Och det är där NI kommer in!

Utbildningar och industrier lever i symbios. Finns inte ena, existerar inte den andra. Samma gäller för Spelbranschen.

Utan oss, inget ni och utan er, inget oss. Spelindustrin skriker efter kompetens, och för att spelutbildningar ska fortsätta finnas och hålla den kvalitet som krävs behöver PlaygroundSquad ha en bra relation till spelstudios runtom i Sverige, och världen.

 

Därför behöver industrin och utbildningar samarbeta. Samarbeta med PSQ!

Engagera er i PSQ!

Information

Inriktningar

Hälsa på oss
när det passar er!

Vi ordnar företagsveckor under läsåret, anmäl ert intresse om ni vill delta med er studio.

Vilken talang behöver du?

Talang

Våra Game Artist får lära sig kärnkunskaperna inom spelgrafik under 2 år. Det gäller grunderna i 3D-modellering, texturering, konceptutveckling, animation och mycket mer. Under utbildningen får studenterna dessutom stor frihet i att utforma egna uppdrag.

 

I slutet av termin 1, 2 & 3 visar studenterna upp deras nya kunskaper och färdigheter i större spelprojekt som skapas tillsammans med designer och spelprogrammerare.

Game Designers på PSQ lär sig de grundläggande principerna i att ta fram koncept och idéer för spel samt praktiskt lärande med implementering och spelskapande. för att sedan avsluta med praktiskt utförande och avancerad teori. Våra speldesigners lär sig projektledning och leder alla presentationer i och med spelprojekten.

 

Studenterna arbetar med script och spelredigeringsprogram (Unity, Unreal etc.) som verktyg för att skapa spelupplevelser.

Läroplanen för Game Programmers ger ett brett kunskapsområde med utrymme för specialkunskaper. Utbildningen innehåller tre kurser inom spelutveckling som fokuserar på programmering inom C++. Efter varje kurs får studenterna använda sina kunskaper i ett spelprojekt.

 

Studenterna lär sig rendering samt får kunskaper inom AI, Game Physics, Networking, och mycket mer. Utbildningen innehåller mycket praktiskt lärande där studenten uppmuntras att arbeta mot egna mål.

Om Utb
ga
gd
gp
Åsa Wilson, HR-chef, Avalanche Stduios.

Åsa Wilson,
Chief People Officer

AVALANCHE STUDIOS

"PlaygroundSquad är en av våra viktigaste och värdefullaste källor när det kommer till att ge spelbranschen nya talanger."

Nicole Åkerlid, HR-ansvarig MACHINE GAMES.

Nicole Åkerlid,
HR Administrator

MACHINE GAMES

"PSQ är en av Sveriges ledande skolor när det kommer till att utbilda framtidens anställda för spelindustrin. PSQ är en tillförlitlig källa till kunskap och vi är glada att samarbeta med dem."

LIA

När är PSQ:s LIA-period?

18/11 2024 – 13/6 2025

Om LIA-period:

Syftet med LIA (Lärande i Arbete) är att ge studenten en inblick i spelbranschens yrkesroll. Studenten ska kunna använda sina kunskaper från utbildningen i den arbetsprocess som används på ett företag inom spelindustrin.

 

LIA-periodens syfte är också att studenten ska ges möjlighet att få anställning efter praktikperioden, därför har studenterna på PlaygroundSquad sin praktikperiod i slutet av utbildningen för att övergången till anställning ska vara så smidig som möjlig.

Lärande I Arbete (LIA) är framtida spelutvecklares direkta fot ut i branschen och det är även spelbranschens viktigaste junior-rekrytering och sätt att säkerställa eventuell kompetensbrist. Genom LIA tar ni som studio emot studenter och har möjligheten att kunna forma studenten efter företagsbehov. LIA-perioder är ett utmärkt tillfälle att hitta potentiell framtida personal.

Genom 8 månader av LIA och eventuell 6 månader provanställning efteråt kan detta vara en bra möjlighet för spelstudios att forma studenten så det blir så bra som möjligt för samtliga parter.

Ledninsgrupp

Unikt samarbete med SONY PlayStation® First


PlaygroundSquad är stolt över att vara en del av SCEE:s akademiska utvecklingsprogram. Detta ger nämligen våra studenter en exklusiv tillgång till Sony’s utbud av utvecklings-kit för PlayStation®.

PlayStation controller iwth blue light
PSQ students Game testing at school.

Ledningsgruppen

Var med och forma morgondagens spelutvecklare och påverka inför framtida behov. Du kan hjälpa till att släcka branschens törst på folk. Genom att sitta i PlaygroundSquads ledningsgrupp är du delaktig i utbildningens utformning så att den hålls relevant och är givande för branschen och framtidens kompetensbehov. Här har du även möjlighet att komma med förslag på lektionsmaterial.

I vår rådgivande ledning sitter experter från spelbranschen och hjälper oss med guidning och kompetens för att anpassa våra läroplaner efter vad marknaden vill ha och vad spelindustrin behöver.

DICE logo
Machine Games logo
Rovio logo
Dalarna Science Park logo
King studios logo
Megafront logo
Avalanche Studios logo
Falu kommun logo
Goodbye Kansas Group logo
Högskolan Dalarna logo

Mentorskap

Som mentor får du möjligheten att ta hand om flera studenter, där studenterna får ha en öppen dialog med en professionell i branschen. Studenterna kan be sin mentor om feedback, ställa frågor – kanske få tips och trix. En mentor kan även fungera som ett bollplank för studenterna. Ta en eller flera studenter under dina vingar och guida dem genom uppgifter.

PSQ students programming on a computer at school.

Studiebesök

Möjlighet att ta emot studenter, skryta om er verksamhet och visa upp er studios från er absolut bästa sida. Berätta varför ni är bäst helt enkelt.

Two people infront of a lit up logo saying Coffee Stain
Mentorskap & Studiebesök
PlayStation First

Föreläsning

Ta möjligheten att träffa framtidens spelutvecklare och samtidigt berätta om er verksamhet, ditt yrke eller valfritt projekt. Skryta lite och få upp våra studenters ögon för just er studio, ditt arbete eller din yrkesroll. Du kan komponera skräddarsydda tester för studenterna för att se deras specifika kompetenser, eller bara hålla låda inför en taggad publik.

PlagroundSquad lecture room.
PlaygroundSquad classroom.
Förelsin

Avsiktsförklaring

Utan spelutvecklingsutbildningare har spelbranschen ingen tillgång till snabb och framtida rekrytering. Med en avsiktsförklaring fastställer PlaygroundSquad sin relevans på marknaden för MYH. Där spelar branschens diverse företag och studios en gigantisk roll, då det är ni som i slutändan tar emot de studenter vi utbildar och som påverkar framtidens spelindustri.

Avsiktsförklaring

Vill du veta mer?

Kontakta Patrik Hillerström, 

PlaygroundSquad Business Partnership Manager

patrik@tension.se

+46 (0)70 -33 99 554

Patrik Hillerström, Business Partnership Manager at PSQ.
Kontakt
bottom of page