top of page

ARBETSPROVER

Så visar du dina kunskaper

Beroende på vilken spelutbildning du vill ansöka till så behöver du skicka in olika arbetsprov. För grafiker är det grafiskt material vi söker, för designers är det moddar, speldemos eller skriftliga dokument som visar på din kunskap. Programmerare visar oftast upp källkod eller mindre spel/skript de skapat.

AI

För att rättvist kunna bedöma dina kunskaper vill vi helst inte att du använder dig av AI/LLM (tex. ChatGPT, Midjourney) för dina arbetsprov. Om du ändå gör det vill vi att du utförligt beskriver vad du använt och på vilket sätt. Om du skickar in material där du tagit hjälp av AI utan att redogöra för det kommer vi att betrakta det som fusk.

GAME ARTIST

För dig som vill skapa det visuella i ett spel.

Behörighet
Du kan vara behörig för vår Game Artist-utbildning genom två olika sätt: Behörig via betyg eller Behörig via kompetens.

 

För att vara Behörig via betyg behöver du ha en fullständig gymnasieexamen samt läst efterfrågande kurser eller motsvarande kurser med betyget E, 3 eller G för respektive program:

 

Game Artist:

  • Engelska 6 100p

 

Om du är behörig via kompetens kollar vi inte på dina betyg, utan går helt på vad du kan visa för oss. Då hänger mycket på att dina arbetsprover visar bra kvalitet.

Arbetsprov

Du behöver bifoga arbetsprover som visar något av följande:

 

  • Färdigheter i traditionell konst eller media.
    En konstnärlig bakgrund innebär att du vet hur man målar, skulpterar eller designar samt förstår perspektiv, form, funktion, färg, belysning, komposition etc.

  • Teknisk kunskap i grafikrelaterad programvara.
    Det kan handla om en grundläggande förståelse för något 3D-verktyg som Maya, 3D Studio Max eller Blender. Tidigare erfarenhet skapa eller modda grafik i spel är meriterande.

 

Vänligen bifoga bilder eller skanna ditt arbete om du har analoga arbetsprover (som skulpturer, bilder eller målningar) som du vill visa upp.

OBS!

Bifoga endast PDF och PNG filer i din ansökan, om du har en cool video som du vill visa upp, länka då till den i din PDF.

GAME DESIGNER

Utforma spelupplevelsen

Behörighet

Det krävs inga särskilda förkunskaper av speldesign för att ansöka till vår utbildning inom Game Design. Vi uppmuntrar alla med en passion för spel och en stark vilja att komma in i spelbranschen att ansöka.

 

Du kan vara behörig på två olika sätt: Behörig Via Betyg, eller Behörig Via Kompetens.

 

För att vara Behörig Via Betyg behöver du ha en fullständig gymnasieexamen samt läst efterfrågad kurs eller motsvarande kurser med betyget E, 3 eller G för respektive program: Engelska 6, 100p

 

Om du är Behörig Via Kompetens kollar vi inte på dina betyg, utan går helt på vad du kan visa för oss.

 

Oavsett vilket spelar inte siffrorna på dina betyg någon roll så länge du är behörig. Allt hänger på att dina arbetsprov håller hög kvalitet.

Arbetsprov

Två obligatoriska uppgifter ingår i dina arbetsprov:

  1. Analysera spelupplevelsen i ett spel. Välj ett spel där du förklarar hur grunderna och mekanikerna i spelet formar spelupplevelsen. Märk väl att det inte är en recension eller beskrivning av spelet, utan en analys. Beskriv hur spelets mekaniker fungerar och på vilket sätt de påverkar spelarens inlevelse och upplevelse.
     

  2. Skapa ett spelkoncept. Skapa ett eget spelkoncept baserat på en specifik spelmekanik. Fokusera på att detaljerat beskriva hur mekaniken fungerar, men beskriv också kontexten, dvs allmänt om hur spelet fungerar och vad det går ut på. Du kan välja mellan dessa två mekaniker:
     

• Interaktiv karta Skapa ett spelkoncept där spelaren kan använda en eller flera kartor in-game på ett innovativt sätt. Beskriv hur kartan fungerar, vilka möjligheter den erbjuder spelaren, och varför den är ett nödvändigt verktyg för att ta sig framåt i spelet.
 

• Ljus och mörker Skapa ett spelkoncept där ljus och mörker är avgörande för spelupplevelsen. Fundera extra noga på hur mörker inte gör spelet tråkigt eller ospelbart.

Vi ser gärna att du skickar in andra exempel på tidigare arbeten som speldemos, moddar, scripting, skrivande (short stories, karaktärsporträtt, RPG-relaterad design) eller andra liknande designdokument.

GAME PROGRAMMER

För dig som vill skapa grunden och funktionen i spelet.

Behörighet
Du kan vara behörig för vår Game Programmer-utbildning genom två olika sätt: Behörig via betyg eller Behörig via kompetens.

 

För att vara Behörig via betyg behöver du ha en fullständig gymnasieexamen samt läst efterfrågande kurser eller motsvarande kurser med betyget E, 3 eller G för respektive program:

 

Game Programmer:

  • Engelska 6, 100p ,

  • Matematik 2 100p,

  • Programmering 1, 100p

 

Om du är behörig via kompetens kollar vi inte på dina betyg, utan går helt på vad du kan visa för oss. Då hänger mycket på att dina arbetsprover visar bra kvalitet.

Arbetsprov

Du behöver erfarenhet och förkunskaper i C, C ++, Java eller C#. Kunskap om object-oriented eller graphical programming är meriterande.

Dina arbetsprover bör innehålla källkod och körbara filer, samt en beskrivning av dina föremål. Filerna du skickar kan vara vad som helst: Mindre spel, program, skript eller annat.

Du kan också bifoga annat relevant material, t.ex. program, skript eller mods skrivet i annat språk. Skriftligt material som Technical papers och presentationer kan också bifogas som arbetsprover.

GA
GD
GP
bottom of page